• Heineken gaat 0.0 bier aanbieden in kratten. Dat betekent dat er straks statiegeld zit op de flesjes.
  • Andere merken van Heineken verkopen hun alcoholvrije varianten al in statiegeldflesjes. Dat dit nu pas bij Heineken 0.0 gebeurt, komt omdat de fabriek voor hervulbare flesjes een beperkte capaciteit heeft.
  • Het is nog onduidelijk of de rest van de wereld ook overgaat op deze statiegeldflesjes.

De milieubeweging kan tevreden zijn met de populariteit van Heinekens alcoholvrije pils. Het 0.0 bier loop zo goed dat de brouwer het vanaf begin maart gaat aanbieden in statiegeldflesjes, meldt de Volkskrant. Op alcoholvrij bier zit ook een hogere winstmarge.

De huidige wegwerpverpakking eindigt vaak als zwerfafval, doordat niet iedere drinker de flesjes netjes naar de glasbak brengt. Bovendien gaan hervulbare flessen gemiddeld 25 keer mee en veroorzaken ze zeven maal minder CO2-uitstoot dan flessen voor eenmalig gebruik.

Vanwege de statiegeldregeling gaat Heineken zijn alcoholvrije bier in flesjes van 30 centiliter verkopen. Nu is dat nog 25 centiliter.

Heineken biedt overigens ook alcoholhoudend pils in flesjes van 25 cl zonder statiegeld aan. “Maar ruim 90 procent van ons alcoholhoudend bier wordt in Nederland verkocht in statiegeldflesjes van 30 cl”, zegt woordvoerder Menno van der Vlist tegen de Volkskrant. “Het is onduidelijk hoe dat met 0.0 bier zal gaan. Maar dat we het nu in kratten gaan aanleveren, betekent dat we daarover zeer optimistisch zijn.”

Andere merken van Heineken verkopen hun alcoholvrije varianten al in flesjes waarop statiegeld zit. Bij Brand zit op alle flesjes statiegeld, bij Amstel kan 99 procent van de flessen weer worden ingeleverd.

Beperkte capaciteit fabriek Zoeterwoude

Heineken schakelt relatief laat over om Heineken 0.0 in statiegeldflesjes aan te bieden. Dat heeft te maken met de fabriek in Zoeterwoude die een verpakkingslijn voor hervulbare flesjes heeft met beperkte capaciteit.

Het is nog onduidelijk of de rest van de wereld ook overgaat op deze statiegeldflesjes, want niet alle landen kennen een dergelijke regeling. "Maar ook in Duitsland en Oostenrijk kun je de flesjes inleveren, net als in verschillende landen in Afrika", aldus Van der Vlist.

Heineken zet flink in op alcoholvrij bier. In 2030 moet 30 procent van de omzet komen van non-alcoholisch bier.

Duurzaamheid speerpunt voor Heineken

Daarnaast staat duurzaamheid hoog op de agenda, zegt het bierconcern. Heineken wil in 2030 volledig circulair zijn. "Als de consument een rondje geeft in de kroeg, zorgen wij ervoor dat alles al een rondje heeft gemaakt. Van de krat tot het blikje en het viltje tot de fles, alles wordt hergebruikt. Niets van het verpakkingsmateriaal mag nog op straat belanden", zegt Heineken-bestuurder Mark Blok.

Bij Heineken wordt 11 procent van de gebruikte energie opgewekt met zonnepanelen, die op het eigen terrein van de brouwerij staan. Ook heeft de brouwer de CO-uitstoot gereduceerd door zonnepanelen op tankbierwagens en het rijden van slimmere leveringsroutes. "We willen niet alleen het groenste biertje van Nederland zijn, maar ook het groenste biertje vóór Nederland", zegt Blok.

LEES OOK: Nieuwe Heineken-CEO Dolf van den Brink is globetrotter met echt “groen bloed”